Mengenai Stroke

PENGENALAN STROKE:
Seorang neurologist berkata bahawa jikalau ia mendapatkan korban stroke dalam jangka masa 3 hari, ia dapat membantu membalikkan kesan daripada stroke tersebut secara total. Ia berkata bahawa triknya untuk mengenal sebuah serangan stroke, dan membuat pesakit secara perubatan ditangani dalam masa 3 jam, yang sukar.

MENGENALI STROKE:

Ingat 3 langkah, STR. Baca dan pelajari!

Kadang-kadang tanda stroke sukar untuk di pengenalan. Malangnya, tidak mengetahui ini boleh mengakibatkan fatal. Korban stroke boleh mengalami kerosakan otak yang besar ketika orang di sisinya gagal dalam mengenal pasti tanda sebuah stroke. Doktor saat ini berkata bahawa orang biasa boleh mengenal serangan stroke dengan 3 soalan simple di bawah ini:

S = Minta orang tersebut untuk SMILE (Senyum) ..
T = TALK. Minta orang tersebut untuk bicara kalimat yang mudah (secara langsung) contoh: Hari ini sangat cerah.
R = Minta dia untuk RAISE BOTH ARMS (Angkat kedua tangannya).

Jikalau orang tersebut kesukaran dalam melakukan salah satu dari tugas diatas, panggil ambulan dan jelaskan tanda-tandanya kepada pembekal.

NOTA: Tanda lain dari sebuah stroke adalah
1. Minta orang tersebut untuk menjulurkan lidahnya.
2. Jikalau lidah tersebut bengkok, atau jikalau lidah tersebut terjulur ke satu sisi atau lain maka ini adalah tanda-tanda sebuah stroke.
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 comments:

Catat Ulasan