Bebola Daging Ayam



Hai.
Mencari resepi bebola daging ya?

Tapi sebelum tu, saya nak ucapkan tahniah sebab kalian ada keinginan untuk buat bebola daging ni sendiri. Bukan apa, kebanyakan bebola daging kat pasaran tu "kaya" dengan aditif makanan, dengan pengawetnya, pewarna tiruannya. Ada juga khabar angin, tak pastilah betul ke tidak, katanya bebola daging, nugget dan yang seangkatan dengannya tu, dibuat dengan campuran kesemua anggota badan haiwan tu. Organ dalaman ke, dagingnya ke semua dicampurkan sekali.

Okay.
Tak perlu sembang panjang lagi kita teruskan ke 'tulisan' resepi yang pertama ni.

Bebola daging.

Bahan-bahannya:

- 1kg daging tanpa tulang dan lemak (tak kisah daging apa, ayam, lembu, arnab, unta pun boleh)
- 250 gram tepung gandum
- sayur-sayuran (saya letak sayur sebab anak-anak cukup payah nak makan sayur. Tak nak letak takde masalah)
- 1/2 biji bawang holland
- garam
- lada sulah (white pepper)
- serbuk roti
- air tak perlu

Cara-caranya: (maaf takde gambar sebab buat cepat2 sebelum baby bangun)

1. Kisar daging sikit demi sikit. Kalau kisar sekaligus takut mata kisar tu tak berpusing sebab daging banyak dan air sikit je yang dimasukkan. Air masukkan sikit je cukup untuk bagi keupayaan daging tu dikisar. (ayat fizik ke? huhu)

2. Kisar kasar sayur-sayuran yang nak digaul dengan daging. Terpulanglah sayur apa yang ada dalam peti ais kalian tu ya. Kisarkan sekali bawang holland. Kita guna karot je haritu sebab tu je yang ada. hihi

3. Satukan kedua2 bahan yang dah dikisar ni dalam satu bekas yang besar supaya senang nak digaul.

4. Seterusnya masukkan tepung sikit-sikit ya. Cukup untuk kentalkan adunan supaya mudah nak bentukkan bulat2 nanti. Atau nak buat bentuk lain pun boleh.

5. Kemudian masukkan jelah garam ngan serbuk lada sulah.

6. Akhir sekali, bentukkan adunan tadi menjadi bulat macam bola ke, leper macam daging burger ke apa2 tak kesah ya. Dah siap tu, nak bekukan dulu boleh, nak goreng terus pun boleh.

Ok, tu aje.
Selamat mencuba ya.


Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 comments:

Catat Ulasan